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JAXA地球観測衛星データ提供システム「G-Portal」のサービス変更について

JAXA地球観測衛星データ提供システム「G-Portal」は改修のため、一時的にサービスを変更させていただくこととなりました。ご迷惑をお掛けし申し訳ありませんが、何卒ご理解いただきますよう、よろしくお願い申し上げます。

G-Portalサービス再開について
【G-Portal運用再開】
  • 2025年4月1日(火)(予定)
  • 2025年3月25日よりG-Portal Webサイトのプレ公開を開始しています。
    ただし、正式公開までの間は予告なしにサービスを中断させていただく場合があることをご了承ください。
    また、ALOS-2 PIに対する標準プロダクトの提供及びALOS系Open and Freeデータ(ALOS AVNIR-2, PALSARおよびALOS-2 ScanSARデータ)の注文は受け付けておりません。
    ALOS系のデータの提供再開は、従来どおりのG-Portalのサービス再開日(2025年4月1日)を予定しております。

     G-Portal Webサイト:https://gportal.jaxa.jp/gpr

    【再開サービス】
  • web上での検索・ダウンロード
  • SFTPによるダウンロード(※FTPによるダウンロードはセキュリティ強化のため廃止)
  • CSW (Catalogue Services for the Web) 検索
  • Webコンテンツ (含むドキュメント、ツール) 提供

  • なお、再開後のG-Portalシステムからのダウンロードにはログインが必要となります。すでにアカウントをお持ちのユーザ様はそちらのアカウントでログイン可能です。アカウントをお持ちでないユーザ様に於かれましては、ユーザ登録をお願いします。

    【代替サービス(G-Portal Repo)からの切り替えのお願い】
    HTTPSによるデータ提供サービス「G-Portal Repo (https://repo.gportal.jaxa.jp/)」は2025年4月30日をもって運用を終了する予定です。スクリプト等でプロダクトを自動取得されているご利用の皆様に於かれましては、G-Portal Repo運用終了までに、再開後のG-Portalシステムへ切り替えをお願いします。

    雲エアロゾル放射ミッション「EarthCARE」衛星(はくりゅう)レベル2プロダクト提供開始について
    「EarthCARE」衛星(はくりゅう)による雲やエアロゾルに関するデータ(レベル2プロダクト)の一般提供を開始することをお知らせします。

    本日より各センサ単体のレベル1プロダクトの工学値をもとに大気物理学的な値に変換したデータ(レベル2プロダクト)をリリースいたします。
    レベル2プロダクトは、センサごとに作成するもの(センサ単体プロダクト)、複数のセンサによる情報を統合して作成するもの(センサ複合プロダクト)に分類されます。
    プロダクトの種類について、詳しくはこちらをご確認ください。

    https://www.eorc.jaxa.jp/EARTHCARE/data/prd_intro_j.html

    プロダクト公開に関する詳細は以下のリンクのお知らせに掲載しております。
    https://www.satnavi.jaxa.jp/ja/news/2025/03/17/10746/index.html

    変更内容

  • web上での検索・ダウンロード ⇒ 2025/03/31(予定)まで停止
  • FTP/sFTPによるダウンロード ⇒ 2025/03/31(予定)まで代替サービスによる提供
  • CSW (Catalogue Services for the Web) 検索 ⇒ 2025/03/31(予定)まで停止
  • Webコンテンツ (含むドキュメント、ツール) 提供 ⇒ 2025/03/31(予定)まで代替サイトから提供
  • 代替サービス

    G-Portal Repo (https://repo.gportal.jaxa.jp/)
    HTTPSによるデータ提供。
    ほぼすべてのデータ (標準プロダクト (Standard Product: Standard)と準リアルタイムプロダクト (Near Real Time Product: NRT) ) を取得可能。

    衛星毎の代替サービス

    プロダクト・運用情報
    各衛星に共通する情報についてはプルダウンから "common" を選択してください。

    ツール・ドキュメント
    ユーザマニュアルやフォーマット変換ツールなど共通情報についてはプルダウンから "common" を選択してください。

    お知らせ

  • 2024/10/18 【ALOS-2】G-Portal停止に伴うALOS-2 Open and Free data(PALSAR-2 ScanSAR L1.1)の代替提供に関して
  • 2024/10/18 【GCOM-C】G-Portalサービス停止に伴う代替手段について
  • 2024/10/18 JAXA地球観測衛星データ提供システム「G-Portal」は改修のため、一時的にサービスを変更しています。
  • 問い合わせ窓口

    宇宙航空研究開発機構 地球観測衛星データ提供システム (G-Portal)サポートデスク
    E-mail z-gportal-support at ml.jaxa.jp
    注)「at」は「@」に置き換えてください。
     ※回答は土・日・祝日・年末年始(12月29日~1月3日)を除きます。
     ※お問い合わせの状況や内容により、回答までにお時間をいただく場合があります。


    Service Changes for JAXA Earth Observation Satellite Data Providing System "G-Portal”

    G-Portal, which is JAXA Earth Observation Satellite Data Providing System, changed it's service upto 2025/3/31 (planned).

    Notice regarding the resumption of G-Portal services
    [Service resumption]
  • Tuesday, April 1st, 2025 (planned)
  • We have started the pre-release of the G-Portal website since March 25th, 2025.
    However, please note that until the official release, the service may be suspended without any prior notice.
    During the pre-release period, provision of ALOS-2 standard products for PIs will remain suspended.
    In addition, orders for "ALOS series Open and Free data" (ALOS AVNIR-2, PALSAR, and ALOS-2 ScanSAR data) will also not be accepted.
    Provision of ALOS series data is scheduled to resume on the previously announced date of G-Portal service resumption (April 1st, 2025).

     G-Portal Website:https://gportal.jaxa.jp/gpr

    [Services to be resumed]
  • Web search and products download
  • Download via SFTP (*FTP will be discontinued)
  • CSW (Catalogue Services for the Web)
  • Web contents (including documents and tools)

  • (Users will need to register an account to download from the G-Portal. Users who have already registered can login with their existing account.)

    [Request to alternative service users]
    The alternative service "G-Portal Repo (https://repo.gportal.jaxa.jp/)" is scheduled to end the service on April 30th, 2025.

    G-Portal Repo users who download products automatically by using a script etc. are kindly requested to switch the system connections to the resumed G-Portal system by the end of G-Portal Repo service.

    Release of Level 2 Product onboard EarthCARE "Hakuryu"
    We are pleased to announce that Cloud and Aarosol data (Level2 Product) releases of all sensors onboard the EarthCARE satellite "Hakuryu" are set to commence.

    On March 17, 2025, we start releasing Level 2 Product, which are converted into atmospheric physical values based on engineering value of Level 1 product for each sensor.

    Level 2 products are classified into two types: those created for each sensor (one sensor product) and those created by integrating information from multiple sensors (synergy product).
    For more information about product types, please see here.

    https://www.eorc.jaxa.jp/EARTHCARE/data/prd_intro_e.html

    Details of the product launch can be found in the announcement at the link below.
    https://www.satnavi.jaxa.jp/en/news/2025/03/17/10746/index.html

    Service Change

  • Search and download functions on the website ⇒ out of service until 2025/03/31 (planned)
  • Download functions via FTP/sFTP ⇒ switched to alternative services until 2025/03/31 (planned)
  • Search CSW (Catalogue Services for the Web) ⇒ out of service until 2025/03/31 (planned)
  • Provide Web contents (including documents and tools) ⇒ switched to alternative services until 2025/03/31 (planned)
  • Alternative Services

    G-Portal Repo (https://repo.gportal.jaxa.jp/)
    Data Delivery with HTTPS.
    Almost all data ((Standard Product: standard) and (Near Real Time Product: nrt)) can be downloadable.

    Each Satellite Alternative Services

    Product information and operation

    Tools and Documents

    Announcement

  • 2024/10/18 [ALOS-2] Alternative provision of ALOS-2 Open and Free data (PALSAR-2 ScanSAR L1.1) due to GPortal outage
  • 2024/10/18 [GCOM-C] Alternative Service
  • 2024/10/18 G-Portal, which is JAXA Earth Observation Satellite Data Providing System, changed it's service.
  • Contact

    Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) G-Portal Support Desk
    E-mail z-gportal-support at ml.jaxa.jp
    Please replace "at" to "@".
     * The support desk is closed on weekend, National holidays in Japan and New Year holidays (December 29 - January 3).
     * Depending on the status and content of your inquiry, it may take some time to respond.