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JAXA地球観測衛星データ提供システム「G-Portal」のサービス変更について

JAXA地球観測衛星データ提供システム「G-Portal」は、改修のため一時的にサービスを変更させていただいておりました。長期間に渡りご迷惑をお掛けし申し訳ありませんでした。今後ともG-Portalのご利用をよろしくお願い申し上げます。

G-Portalのサービスを再開しました(2025/04/01)
2025年4月1日より、G-PortalのWebとSFTPによるデータ提供サービスを再開しました。※

 G-Portal Webサイト:https://gportal.jaxa.jp/gpr/

FTPでのデータ提供は廃止となりましたので、SFTPの利用へ変更をお願いいたします。
SFTPでのG-Portalへの接続方法は、以下に示す手引書をご参照ください。

なお、以前よりG-Portalにユーザ登録されていた方は、そのままアカウントをご利用いただけます。
一方、G-Portalのアカウントをまだお持ちでない方は、以下の手引書をご参照いただき、ユーザ登録いただいた上でご利用ください。

https://gportal.jaxa.jp/gpr/assets/mng_upload/COMMON/upload/Instructions_for_G-Portal_service_jp.pdf

また、現在G-Portal代替サービスをご利用の方については代替サービスの運用終了日までに切替をお願いいたします。

※最新プロダクトついては順次提供に向けて更新中です。

【完了】システムメンテナンスのお知らせ(2025/04/09)
本日のシステムメンテナンス作業は、14:10頃(JST)に完了しました。

<2025年4月4日掲載>
以下の期間においてシステムメンテナンスを実施するため、G-Portalのサービスに影響が生じます。

【対象期間】
 2025年4月9日 10:30~14:30(JST)
【影響】
 G-Portal WEBサービス(https://gportal.jaxa.jp/gpr/)を停止します。

ご迷惑をお掛けして申し訳ありませんが、よろしくお願いいたします。

雲エアロゾル放射ミッション「EarthCARE」衛星(はくりゅう)レベル2プロダクト提供開始について
「EarthCARE」衛星(はくりゅう)による雲やエアロゾルに関するデータ(レベル2プロダクト)の一般提供を開始することをお知らせします。

本日より各センサ単体のレベル1プロダクトの工学値をもとに大気物理学的な値に変換したデータ(レベル2プロダクト)をリリースいたします。
レベル2プロダクトは、センサごとに作成するもの(センサ単体プロダクト)、複数のセンサによる情報を統合して作成するもの(センサ複合プロダクト)に分類されます。
プロダクトの種類について、詳しくはこちらをご確認ください。

https://www.eorc.jaxa.jp/EARTHCARE/data/prd_intro_j.html

プロダクト公開に関する詳細は以下のリンクのお知らせに掲載しております。
https://www.satnavi.jaxa.jp/ja/news/2025/03/17/10746/index.html

変更内容

  • web上での検索・ダウンロード ⇒ 2025/03/31(予定)まで停止
  • FTP/sFTPによるダウンロード ⇒ 2025/03/31(予定)まで代替サービスによる提供
  • CSW (Catalogue Services for the Web) 検索 ⇒ 2025/03/31(予定)まで停止
  • Webコンテンツ (含むドキュメント、ツール) 提供 ⇒ 2025/03/31(予定)まで代替サイトから提供
  • 代替サービス

    G-Portal Repo (https://repo.gportal.jaxa.jp/)
    HTTPSによるデータ提供。
    ほぼすべてのデータ (標準プロダクト (Standard Product: Standard)と準リアルタイムプロダクト (Near Real Time Product: NRT) ) を取得可能。

    衛星毎の代替サービス

    プロダクト・運用情報
    各衛星に共通する情報についてはプルダウンから "common" を選択してください。

    ツール・ドキュメント
    ユーザマニュアルやフォーマット変換ツールなど共通情報についてはプルダウンから "common" を選択してください。

    お知らせ

  • 2024/10/18 【ALOS-2】G-Portal停止に伴うALOS-2 Open and Free data(PALSAR-2 ScanSAR L1.1)の代替提供に関して
  • 2024/10/18 【GCOM-C】G-Portalサービス停止に伴う代替手段について
  • 2024/10/18 JAXA地球観測衛星データ提供システム「G-Portal」は改修のため、一時的にサービスを変更しています。
  • 問い合わせ窓口

    宇宙航空研究開発機構 地球観測衛星データ提供システム (G-Portal)サポートデスク
    E-mail z-gportal-support at ml.jaxa.jp
    注)「at」は「@」に置き換えてください。
     ※回答は土・日・祝日・年末年始(12月29日~1月3日)を除きます。
     ※お問い合わせの状況や内容により、回答までにお時間をいただく場合があります。


    Service Changes for JAXA Earth Observation Satellite Data Providing System "G-Portal”

    G-Portal, which is JAXA Earth Observation Satellite Data Providing System, changed it's service upto 2025/3/31 (planned).

    G-Portal Web and SFTP service has resumed (April 1st, 2025)
    We have resumed data provision services via the G-Portal Web and SFTP site since April 1st, 2025. *

     G-Portal Website:https://gportal.jaxa.jp/gpr/

    Data distribution via FTP has been discontinued to improve security, so please switch to using SFTP.
    For instructions on how to connect to G-Portal via SFTP, please refer to the manual below.

    If you have previously registered as a G-Portal user, you can continue to use your account.
    On the other hand, if you do not have a G-Portal account, please refer to the manual below and register as a user before using the service.

    https://gportal.jaxa.jp/gpr/assets/mng_upload/COMMON/upload/Instructions_for_G-Portal_service_en.pdf

    For those who are currently using the G-Portal alternative service, please switch by the end of the alternative service's operation.

    * The latest products are being updated as they become available.

    [Completed] Maintenance Information (April 9th, 2025)
    The system maintenance of today was completed around 05:10 (UTC).

    <April 4th, 2025 Published>
    Due to system maintenance, G-Portal will be affected as follows.

    [Date and Time]
     01:30 - 05:30 on April 9th, 2025(UTC)
    [Range of influence]
    G-Portal WEB service (https://gportal.jaxa.jp/gpr/) will be suspneded during the above period.

    We apologize for the inconvenience.

    Release of Level 2 Product onboard EarthCARE "Hakuryu"
    We are pleased to announce that Cloud and Aarosol data (Level2 Product) releases of all sensors onboard the EarthCARE satellite "Hakuryu" are set to commence.

    On March 17, 2025, we start releasing Level 2 Product, which are converted into atmospheric physical values based on engineering value of Level 1 product for each sensor.

    Level 2 products are classified into two types: those created for each sensor (one sensor product) and those created by integrating information from multiple sensors (synergy product).
    For more information about product types, please see here.

    https://www.eorc.jaxa.jp/EARTHCARE/data/prd_intro_e.html

    Details of the product launch can be found in the announcement at the link below.
    https://www.satnavi.jaxa.jp/en/news/2025/03/17/10746/index.html

    Service Change

  • Search and download functions on the website ⇒ out of service until 2025/03/31 (planned)
  • Download functions via FTP/sFTP ⇒ switched to alternative services until 2025/03/31 (planned)
  • Search CSW (Catalogue Services for the Web) ⇒ out of service until 2025/03/31 (planned)
  • Provide Web contents (including documents and tools) ⇒ switched to alternative services until 2025/03/31 (planned)
  • Alternative Services

    G-Portal Repo (https://repo.gportal.jaxa.jp/)
    Data Delivery with HTTPS.
    Almost all data ((Standard Product: standard) and (Near Real Time Product: nrt)) can be downloadable.

    Each Satellite Alternative Services

    Product information and operation

    Tools and Documents

    Announcement

  • 2024/10/18 [ALOS-2] Alternative provision of ALOS-2 Open and Free data (PALSAR-2 ScanSAR L1.1) due to GPortal outage
  • 2024/10/18 [GCOM-C] Alternative Service
  • 2024/10/18 G-Portal, which is JAXA Earth Observation Satellite Data Providing System, changed it's service.
  • Contact

    Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) G-Portal Support Desk
    E-mail z-gportal-support at ml.jaxa.jp
    Please replace "at" to "@".
     * The support desk is closed on weekend, National holidays in Japan and New Year holidays (December 29 - January 3).
     * Depending on the status and content of your inquiry, it may take some time to respond.