JAXA for Earth on COVID-19

新型コロナウイルス感染症(COVID-19)流行前後の空港の変化について

Changes seen in the airports before and after COVID-19 pandemic


合成開口レーダ(SAR)を用いると、地表面を昼夜ならびに天候を問わずに観測することができます。 JAXAのALOS-2搭載のL-band SARであるPALSAR-2と欧州のセンチネル1搭載のC-band SARを組み合わせることで、世界の代表的なハブ空港における飛行機の状況、特に駐機場での飛行機の新型コロナウイルス感染症の流行前後の変化などを観測しました。 同じ観測データからは、飛行場に隣接する駐車場の新型コロナウイルス感染症の流行前後の変化も確認することができます。

Synthetic Aperture Radar (SAR) can be used to observe the earth's surface day and night in all weather conditions. The combination of PALSAR-2, JAXA's L-band SAR onboard ALOS-2 and C-band SAR onboard European Sentinel allows us to observe the conditions of airplanes, especially changes in the main hub tarmac in the world before and after the COVID-19 pandemic. From the same data, we can confirm the changes in the parking lot adjacent to the airfield before and after COVID-19 pandemic.


ここで紹介するデータについては、2020年の新型コロナウイルス感染症流行後のデータを赤色、2019年など過去のデータに青と緑を割り当ててカラー合成したものです。そのため、2020年だけが明るく観測されたところは赤色、2019年だけが明るく観測されたところは青緑色に表示されます。(画像によっては色の割り当てが異なる場合があります)

Regarding the data presented here, the data after 2020 COVID-19 pandemic are shown as red and the past data like 2019 etc. are shown as blue and green. Therefore, the spots which brightly observed only in the year 2020 are seen red, and the spots which brightly observed only in the year 2019 have are seen blue-green. (Assigned colors are different depending on each image. See the explanation of each figures for the details.)

©2003 Japan Aerospace Exploration Agency